JO CAUDRON – DE WERELD IS ROND
Een optimistisch masterplan voor de transformatie van business en maatschappij


Amsterdam, januari 2020 – In ‘De Wereld Is Rond’ beschrijft Jo Caudron, gekend internetondernemer en digitale bedrijvendokter bij het Belgische Duval Union Consulting, hoe momenteel in vrijwel alle grote maatschappelijke domeinen en commerciële branches Perfect Storms van (digitale) disruptie opsteken. Erger: deze stormen werken op elkaar in en zullen samen leiden tot een gigantische Metastorm van verandering, waaraan bedrijven, individuen en overheden het komende decennium het hoofd moeten gaan bieden.

Grote vraag: hoe gaan we dat doen in een tijd van cultuurpessimisme, polarisatie, angst en onzekerheid, sociale onthechting en robotisering? Caudron presenteert een optimistisch masterplan waarin met frisse blik wordt gekeken naar vooruitgangsdenken, economische groei, circulair samenleven en de symbiotische verhouding tussen mens en machine.

In een prikkelende visie op 2030 beschrijft Caudron wat een optimistische, gedurfde en disruptieve kijk op de zaak vermag: “een wereld vol Urban Villages, tienduizenden huizen, geïntegreerd met kantoren, maakbedrijven, restaurants, scholen en ontspanning, volgens de circulaire filosofie: micromobiliteit en sociale verbondenheid. Waar ook lokale co-working spaces ontstaan die tezamen de wereld omspannen.”

Aanstekelijk aan het boek van Jo Caudron is hoe het in- en uitzoomt van bedrijfsniveau naar maatschappelijk, zelfs wereldwijd perspectief, en weer terug om te implementeren wat maatschappelijke disruptie kan betekenen voor een organisatie: next-gen digitale transformatie. Caudron biedt de lezer een breed vergezicht, maar ook een toepasbaar model met praktische handvatten: het SUPERchange-model, een roadmap om de Metastorm te overleven.

Wie heeft genoten van de bestseller Digital Transformation, die Jo Caudron in 2014 samen schreef met collega Dado van Peteghem, mag De Wereld Is Rond niet missen.

Over Jo Caudron

Jo begon zijn digitale carrière in 1994 toen hij het eerste webagency van België opzette. In de 25 jaar die volgden was hij nauw betrokken bij meer dan 20 digitale bedrijven in verschillende deeldomeinen, waarbij hij van begin af aan (mee)werkte aan de Belgische uitrol van ontwikkelingen zoals sociale media, streaming en mobiel internet. Sinds een decennium is hij één van de drijvende krachten achter het adviesbedrijf Duval Union Consulting, dat vanuit België en Dubai grote bedrijven helpt bij hun digitale transformatie. Als transformatiestrateeg wordt Jo vaak gevraagd als commentator in de Belgische media. De honderden keynote presentaties die hij de afgelopen jaren heeft gegeven, hebben ervoor gezorgd dat hij in België – en inmiddels ook in Nederland – een bekend gezicht is geworden op digitaal vlak. www.duvalunionconsulting.be

Jo’s boeken

Jo schreef zijn eerste boek 10 jaar geleden. Het was een bescheiden introductie tot sociale media. Zijn volgende twee werken gingen over de transformatie van media. In het boek Media Morgen, beschreef hij in 2011 zijn toekomstbeeld op de verschillende media. Hoewel de klassieke mediabedrijven de boodschap grotendeels negeerden bleken veel van zijn voorspellingen profetisch te zijn. Enkele jaren later werkte hij mee aan het boek Het Nieuwe TV-Kijken, waarin specifiek werd ingegaan op de toekomst van de TV-markt in Belgïe.  In 2014 schreef hij samen met Dado Van Peteghem het boek Digital Transformation. Het boek dat werd uitgegeven in het Nederlands en het Engels werd een internationale bestseller. In meer dan 60 landen werden in totaal meer dan 30.000 exemplaren verkocht.