Paid, Earned, Shared, Owned model

PESO model

Fair Focus adviseert B2B ondernemers en organisaties over de aanpak van PR en communicatie én maken de vertaalslag naar de praktijk. Bij het opstellen van een strategie maken we onder meer gebruik van het PESO model: welke kanalen zetten we in om jouw content zo effectief mogelijk onder de aandacht bij je doelgroep te krijgen. PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned. We leggen je er graag meer over uit.

Paid 

Bij paid media betaal je een medium (platform, magazine, dagblad) of influencer om content onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn (online) advertising en betaalde influencer marketing. 

Earned

Earned media omvat de content die wordt gecreëerd zonder dat hiervoor betaald wordt. Voorbeelden zijn free publicity (link naar het artikel ‘wat is pr’) ten gevolge van een persbericht en thought leadership verhalen die vanwege relevantie worden gedeeld. 

Shared

Shared media is content die door de stakeholders gemaakt en gedistribueerd wordt op kanalen die niet van jou zijn. Voorbeelden hiervan zijn social media sharing, testimonials van klanten en mond-tot-mond reclame. 

Owned

Content die je zelf samenstelt en distribueert op je eigen kanalen vallen onder owned media. Voorbeelden hiervan zijn blogs, brochures, video’s, foto’s, podcasts en posts op je eigen social media kanalen. 

In een ideale situatie combineer je de vier verschillende typen media kanalen. Op deze manier creëer je de beste zichtbaarheid, de sterkste naamsbekendheid en de grootste geloofwaardigheid voor jouw bedrijf. De onderlinge kanalen vullen elkaar aan en versterken het effect. 

Bij Fair Focus kunnen we je helpen met ‘the full package’. Het inrichten van een contentkalender en het beheren van je social media kanalen, het realiseren van free publicity in verschillende media outlets en het verzorgen van paid advertising door het inschakelen van een influencer of het plaatsen van (online) advertenties. Door het creëren van relevante, aansprekende content sturen we erop aan dat de boodschap verder wordt gedeeld, zodat je ook gebruik maakt van de shared media effecten. 

Vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via het contactformulier. We denken graag met je mee!