Algoritmes op social media

Algoritme. Iets waar je je goed in moet verdiepen om jouw volgers optimaal te kunnen bereiken via social media. Want wat krijgen de volgers van jouw kanalen nu precies te zien? Komen ze altijd jouw posts tegen? Dat is iets dat het algoritme bepaalt. Bij veel social media platformen is deze informatie strikt geheim, maar door genoeg onderzoek is er veel over bekend. In deze blog lees je meer over hoe het algoritme op social media bepaald wordt.

Facebook

Op Facebook wordt een selectie van posts bovenaan de tijdlijn gezet, waarvan Facebook denkt dat jij deze interessant vindt. Hoe Facebook dit bepaalt? Door de volgende factoren:

  • Hoe vaak de persoon interactie heeft gehad met eenzelfde soort post en dit account
  • Hoe vaak de post door accounts is ‘verborgen’. Wanneer dit vaak is gebeurd, laat FB die post minder vaak zien
  • Hoe hebben de mensen gereageerd die de post al hebben gezien. Hebben ze geliked? Gereageerd? Gedeeld? Of zijn ze gewoon voorbij gescrold?

Instagram

Instagram werkt op basis van ‘wat vond je eerder interessant?’ Dit wordt bepaald door:

  • Welk type post of stories kijk je het vaakst en het langst, waar zoek je op, welke hashtags. Er wordt artificial intelligence gebruikt om de gebruiker meer relevante content te laten zien.
  • Het discovery tabblad vult zich met berichten met het onderwerp dat jij graag een like geeft of kijkt.
  • Instagram probeert in te schatten wie jouw familie en beste vrienden zijn door te analyseren met welke accounts je de meeste interactie hebt en getagd wordt. Deze mensen worden bovenaan jouw feed weergegeven.

LinkedIn

LinkedIn plaatst alle content in 1 van de volgende categorieën: een bericht met tekst, foto, video of een link. Jouw bericht krijgt een label ‘spam’, ‘lage kwaliteit’ of ‘goedgekeurd’.

Wanneer jouw post dit ‘goedgekeurd’ label krijgt, wordt je post in nieuwsfeed van een kleine groep mensen geplaatst. Dit is de testfase. LinkedIn bekijkt nu hoe het publiek op deze content reageert.

Heeft jouw content deze stappen doorlopen dan ga je door naar fase 3. Hierin wordt gekeken naar de kwaliteit van de content en of je dus aan nog meer mensen getoond gaat worden.

Dan is er nog een vierde en laatste fase, waarin de content wordt beoordeeld door redacteurs van LinkedIn. Levert de post nu nog steeds reactie op? Dan blijft de post verspreid worden. Dit is dan ook de reden dat je op LinkedIn vaak posts tegenkomt van weken geleden.

Twitter

Volgens Twitter is het ontzettend waardevol om in de ‘top tweets’ te verschijnen. Om hier terecht te komen hanteert Twitter een algoritme met de volgende factoren:

  • Het aantal likes, comments, retweets en kliks een tweet krijgt
  • Het engagement op voorgaande tweets
  • Gebruik van verschillende soorten media, dus: foto’s, video’s, gifjes of tekst

Een tip die geldt voor alle platformen: bekijk in de instellingen en statistieken van het bedrijfsprofiel wanneer de doelgroep actief is. Door te plaatsen op het moment dat de doelgroep ook daadwerkelijk tijd, zin en aandacht heeft voor de content die jij plaatst zal het engagement op de post een stuk beter zijn.

Leer de doelgroep van jouw kanalen goed kennen, ga na wat hun interesses zijn en welke content hun interesse trekt. Een kleiner aantal volgers die interactie tonen is meer waardevol dan heel veel volgers die weinig interactie tonen.

Het belangrijkste is dus dat er relevante content aan de juiste doelgroep wordt aangeboden. Op deze manier heb je de grootste kans dat iemand niet voorbij scrollt, maar stopt met scrollen om te liken, reageren, sharen of gewoon alleen te kijken. Het gaat er om dat de aandacht getrokken wordt.

Geen idee hoe je dit in jouw bedrijf kan toepassen? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.