AIDA Model

Het AIDA model wordt vaak gebruikt om een campagne- of marketingplan op te stellen. Bij gebruik van dit model worden de vier fases die een consument doorloopt in kaart gebracht. Van het eerste contactmoment met een merk of product, totdat er daadwerkelijk conversie plaatsvindt. Voor het ene bedrijf betekent conversie een aankoop, maar het kan ook om een inschrijving voor de nieuwsbrief gaan. Afhankelijk van de fase waarin de consument zich bevindt, zal er content moeten worden gemaakt die aansluit bij deze fase. Én overtuigend genoeg is zodat de consument uiteindelijk in actie komt..

AIDA staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Attention (aandacht)

In de eerste fase staat het aandacht trekken van de consument centraal. Namelijk, de consument laten weten dat jouw merk, product of dienst bestaat. Je wilt opvallen. Vaak gaat dit via reclameborden, commercials, blogs, video’s, infographics, social media etc. Het is de bedoeling dat je een zo groot mogelijke groep met geïnteresseerden verzamelt.

Interest (interesse)

In de tweede fase richt je je op dat deel van jouw doelgroep, waarvan je reeds de aandacht hebt getrokken. Het is belangrijk hen duidelijk te maken wat de positieve aspecten zijn van jouw product of dienst. Dit kan gedaan worden door een winactie op te zetten of een aantrekkelijk aanbieding te communiceren. Op deze manier wek je de interesse voor mogelijke afname. Manieren om de interesse te wekken zijn: FAQ, live chats, webinars, advertenties gericht op de doelgroep, social advertising, giveaways etc.

Desire (verlangen)

De consument kent jouw product of dienst, maar moet nog bewust worden van de échte voordelen ervan. Ook is het belangrijk dat zij je gaan zien als een betrouwbare leverancier. Zodat zij jouw product of dienst waardevol vinden, waardoor er een verlangen of voorkeur ontstaat. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een tabel met de voordelen van jouw product, in vergelijking met concurrerende producten. Daarnaast werken testimonials – reviews van klanten – goed. Andere manieren zijn: productdemonstraties, gratis proefperiode, video’s over het product, retargetten via social advertising etc.

Action (actie)

In de laatste stap gaat het om de daadwerkelijke actie: een aankoop, een bezoek aan de website, een inschrijving voor de nieuwsbrief. Die actie kan van alles zijn. Je kunt de actie stimuleren door bijvoorbeeld call-to-action knoppen te plaatsen op je website. Of je kunt specifiek hén retargetten, die al in je webshop zijn geweest, maar nog niet hebben afgerekend.

Content voor elke fase

Bij Fair Focus helpen we je graag met het opstellen van een marketingstrategie die jouw PR activiteiten versterkt. Zodat we niet alleen aandacht genereren, maar ook conversie behalen. Hierbij maken we gebruik van het AIDA model. Zodat we jouw héle doelgroep met de juiste boodschap bereiken. Vaak is het zo dat de doelgroep zich verspreid over de 4 fasen bevindt; sommige potentiële klanten zijn al verder gevorderd dan anderen. Juist daarom is het noodzaak om relevante content voor alle fases te ontwikkelen, zodat elk van hen bediend wordt. En daar helpen we graag bij.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem voor meer informatie contact met ons op.