Wat doet een PR bureau?

Een vraag waarop het antwoord lang niet voor iedereen duidelijk is: ‘wat doet een PR bureau?’ In onze blog beantwoorden wij deze vraag graag voor je.

Media aandacht

Kort gezegd realiseert een PR-bureau aandacht in de media voor haar klanten – of dat nu in de vorm van een interview, talkshow, krantenartikel of productreview is. Op deze manier verwerven bedrijven meer zichtbaarheid voor het merk dat zij hebben opgebouwd en de producten of services die zij aanbieden. Het voordeel van het inschakelen van een PR-bureau is dat zij beschikken over een breed netwerk met de juiste mediacontacten.

 

Free publicity

Een PR-bureau zoekt naar voor nieuwskansen, waarmee het publiciteit genereert voor haar klanten. Het begint dus met het vertalen van de alledaagse gebeurtenissen naar content voor journalisten. Dit wordt vastgelegd in een aantrekkelijk persbericht; een stuk tekst waarin het nieuws zó wordt gepresenteerd, dat journalisten getriggerd zijn om de informatie (deels) over te nemen. Via deze zogenoemde free publicity groeit de zichtbaarheid van het nieuws en dus het bedrijf. De verschenen artikelen, interviews en andere publicaties in offline en online media kunnen verder worden uitvergroot door ze te delen op eigen kanalen. Maar de winst gaat verder dan dat. Omdat het verhaal vanuit de journalist of reporter komt, is de nieuwswaarde sterker en heeft het een grotere geloofwaardigheid dan wanneer een bedrijf uitsluitend claims over zichzelf maakt.

 

Netwerk en relatiemanagement

Het opbouwen van een relatie met journalisten kost tijd, maar is ontzettend belangrijk. Als zij vaker over jouw bedrijf horen – bijvoorbeeld omdat zij zo nu en dan een persbericht ontvangen – zullen zij in de toekomst eerder geneigd zijn om iets over je bedrijf te schrijven. Het is belangrijk dat ze aan jou denken, op het moment dat zij iets gaan schrijven over jouw branche of product. Daarom is het altijd aan te raden om gemiddeld om de 6-8 weken naar buiten te treden met een persbericht, zodat jij top-of-mind blijft bij journalisten.

 

Waarom als MKB’er?

Als MKB’er is PR ontzettend belangrijk. Grote bedrijven hebben vaak een eigen PR manager, of zelfs een hele communicatieafdeling die zich ontfermt over PR-vraagstukken. Bij kleinere organisaties schiet het er sneller bij in. Een samenwerking met een PR bureau kan dus snel een groot verschil maken. Door PR breng je je merk onder de aandacht bij een groter publiek. Door specifieke media te targetten die passen bij de doelgroep, bereik je met jouw verhaal de juiste mensen. Dat kan weer leiden tot nieuwe leads, investeerders, personeel en meer naamsbekendheid. En dat is onmisbaar voor bedrijven die willen groeien!

Over Fair Focus

Wij zijn een B2B PR-bureau met ruime ervaring, expertise en een groot enthousiasme. We helpen het liefst innovatieve MKB’s en scale-ups en zorgen voor relevante content én aandacht. Met ons grote netwerk ondersteunen we ondernemers en organisaties in hun quest naar groei en succes. En dit doen we op een persoonlijke, praktische, proactieve en positieve manier.

Wil je de werkwijze van Fair Focus beter leren kennen? Hier lees je er meer over. Liever kennis maken in een persoonlijk gesprek? Leuk! Vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.