Onmisbare SEO tips voor een hogere ranking in Google
In deze blog geven wij uitleg en SEO tips die een hogere positie van je website in zoekmachines realiseren. SEO is de Engelse vertaling voor zoekmachine optimalisatie, Search Engine Optimization. Dit betekent heel kort en krachtig: de content op een website invullen naar de eisen van de zoekmachine, zodat deze beter vindbaar is.
Waarom is SEO belangrijk?
SEO is belangrijk voor iedereen die meer traffic richting zijn of haar website wil genereren, en daarmee een hogere conversie. Dit kun je realiseren door SEO-proof content te maken op je website, zodat je hoog scoort in de zoekmachine.
Waarop baseert de zoekmachine zijn scores?
Er zijn 3 punten waarop de SEO score van een website wordt bepaald:
- Content: teksten, blogs, afbeeldingen, video’s
- Techniek: laadtijd, URL structuur
- Autoriteit: link building, interne links
Dit zijn de punten waarop je je dus extra moet focussen bij het optimaliseren van je website.
Zoekwoorden analyse
De laatste jaren is er een verschuiving geweest in de populariteit van short tail naar long tail zoekwoorden. Nu typen mensen in zoekmachines liever in zinnen, dan losse woorden. Bijvoorbeeld ‘hoe zorg ik voor relevante media aandacht’ in plaats van ‘PR’. Daarom is het verstandig om een zoekwoorden-onderzoek te doen. Dit kan op verschillende manieren, zoals: Google zoekbalk, Google Trends of Google Search Console. Met zo’n onderzoek ontdek je op welke zoekwoorden je doelgroep actief is, zodat je daar prioriteit aan kunt geven op de website.
Stel de keywords en de meta description in
Na het zoekwoordenonderzoek weet je goed op welke zoekwoorden je je als bedrijf moet richten. Je kunt ervoor zorgen dat deze woorden terugkomen in de content op de website en het belangrijkste woord instellen als keyword.
De meta description is het stukje tekst dat onder een zoekresultaat verschijnt in Google:
Hier vertel je in 1 of 2 zinnen wat er op de desbetreffende pagina te zien of lezen is.
Maak unieke content
Hetgeen dat Google erg zwaar meetelt in de score van een website is ‘duplicate content’. Dit is tekst overnemen van een andere internetbron. Google rekent hier strafpunten voor. Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de content die je plaatst uniek is, en (voornamelijk) uit eigen hand komt.
Social media
Ook social media heeft invloed op de vindbaarheid in zoekmachines. Vooral Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn hebben hier effect op. Door bijvoorbeeld te posten op Facebook met een link naar een nieuwe blog op de website, creëer je relevante links en meer traffic naar de website.
Link building
Dit is een essentieel onderdeel van SEO. Link building is het herkennen en opbouwen van relevante relaties (links) tussen de pagina’s op jouw website en andere externe webpagina’s. Deze links noem je backlinks. Met veel relevante backlinks, krijgt jouw website een hogere positie in de zoekmachine op de specifieke zoektermen waarover je hebt geschreven en waarop je gevonden wilt worden.
We hopen dat je iets hebt gehad aan onze SEO tips. Kan jouw bedrijf hulp gebruiken met het opstellen van een marketingcommunicatie strategie en het creëren van content, zodat deze beter vindbaar wordt voor de doelgroep? Neem dan contact op via ons contactformulier, dan maken we snel een afspraak!