Een online experiment
Hoe word je ‘thought leader’? Hoe laat je zien dat je kaas hebt gegeten van de niche waar je in zit? En… Hoe leer je elke dag weer een beetje bij? Bij Fair Focus denken we graag mee met bedrijven die deze vragen aan ons stellen, maar we stellen ze ook voor onszelf. Want hoe laat Fair Focus zien dat we weten waar we het over hebben, maar tegelijk ook openstaan voor nieuwe inzichten?
Een kantoortje naast het mijne klonk een gil van opwinding “Hey, dit is leuk! Ben jij hier ook? Hoe is het?!” Annelies, trek- en sierpaard van Fair Focus belandde min of meer per abuis op de hipste Google-app van het moment: Clubhouse. Annelies is niet bang aangelegd en opende gelijk maar een ‘room’ waar ze wat vrienden in ‘pingde’. Toen ze merkte dat het werkte, werd ze enthousiast. “Dit is lachen zeg, waar gebruiken jullie het voor?” vroeg ze in de pasgeboren ‘room’.
Gewoon proberen
“Wat was dat?” Vroeg ik, toen Annelies glunderend mijn kantoortje binnenkwam. “Ja, dat is heel geinig en misschien moeten we er wel wat mee…” Zo ontstond in een klein half uurtje het lumineuze idee van een ‘Clubhouse-week’. “We gaan gewoon vier keer achter elkaar op hetzelfde tijdstip op Clubhouse zo’n room openen met een bepaald thema en een leuke gast. Dan zien we wel of het stof doet opwaaien.” Omdat we niet alleen wilden zenden, doopte we elke sessie om tot ‘Wie het weet mag het zeggen.’
De eerste dag hadden we gelijk een volle bak. Het ging over ‘eigen content maken’ en gelukkig wilden mensen hun eigen ervaringen delen en vertellen waar men tegenaan liep. De tweede dag was het rustiger, maar genoeg reuring om een enthousiast gevoel over te houden. Hoe gebruik je LinkedIn voor je business? Petra ter Doest was onze hoofdgast, maar andere experts werden er door derden al gauw bijgepingt. De derde Clubhouse sessie was met onze Edward Hissink, waarbij we hem het hemd van het lijf vroegen over positioneren en profileren. Het werd een hilarische ‘radioshow’, waaruit we ook voor onszelf weer ietsje wijzer werden. We gingen het weekend in met het thema ‘zakelijke fotografie’. Ik, Jos Hummelen, mocht her en der iets roepen, maar gelukkig waren er genoeg andere fotografen om me weer binnen de bocht te werken. Annelies belde na afloop op: “Volgende week weer?”
Clubhouse, moet je daar nou iets mee?
Conclusie: Clubhouse zelf staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar het is een prachtige manier om interactief een thema te behandelen. Met mensen die je kent, maar ook met buitenstaanders. Voor Fair Focus was het een mooie training. Niet alleen weten we nu hoe het werkt en wat het op kan leveren, ook voor klanten die het binnenkort willen inzetten. Ook hebben we inhoudelijk van elkaar en van de willekeurige voorbijganger geleerd.
Daarom: dank voor bijdragen en tot de volgende Clubhouse-sessie!