Is 'thought leadership' mogelijk voor een kleine partij?

Thought Leadership

Je wilt je onderscheiden van je concurrent én je wilt een marketingstrategie die heel gericht is op je doelgroep. Wij vertellen je alles over ‘thought leadership’: wat is het, hoe bereik je het en wat kan het voor je doen?

Storen of horen

Weet jij het verschil tussen ‘interruption based’ en ‘inbound’ marketing? Om goed te begrijpen waar het idee van ‘thought leadership’ vandaan komt, moet je dat even weten. We nemen je graag mee. Al sinds een jaar en een dag word je verrast of gestoord van marketingmethodes die je aandacht proberen te krijgen op een vrij interveniërende manier. Je hebt er niet om gevraagd en toch krijg je dat mailtje, een bepaalde advertentie of die commercial. Als marketeer is het ‘spray and pray’ voor een goede lead. Bij Fair Focus werken we anders. Wij hanteren een moderne vorm van marketing, ook wel ‘inbound marketing’ genoemd. Wij gaan ervan uit dat waardevolle gratis informatieproducten zorgt voor de juiste klant. Door goed af te stemmen op de behoefte van je potentiële klant (voor zowel product als dienst), kun je dat netwerk converteren in leads die meer zijn dan alleen een klant: ze worden ambassadeurs voor je bedrijf. Annelies Putman Cramer, partner bij Fair Focus: “ons klantensysteem hangt aan elkaar vast van klanten die elkaar hebben doorverwezen. Wij doen bijna nooit koude acquisitie, het is bijna altijd via-via.” 

Leiderschap

Ook hier wil ik graag even met een definitie beginnen. Wikipedia is zo slecht nog niet: “Een individu of bedrijf dat in een specifiek vakgebied wordt gezien als autoriteit en wiens expertise gezocht wordt en waarnaar verwezen wordt als referentie binnen dat vakgebied.” ‘Thought leadership’ is dus een manier om ‘inbound marketing’ voor elkaar te boksen. Je meerwaarde kun je dus bewijzen. Werken aan thought leadership geeft je de kans om mee te bewegen met de huidige trend in marketing. 

Hoe bouw je aan thought leadership?


Ten eerste moet je jezelf natuurlijk wel afvragen of je genoeg in huis hebt om thought leader te worden. Bij Fair Focus schatten we de kansen voor scale-ups en MKB hoog in, zolang ze een specifieke niche bedienen. Als je nagaan op welk soort thought leadership de markt zit te wachten, kun je de kennis en expertise die je deelt daarop aanpassen. Want, altijd geldt: pas je boodschap en content aan op je doelgroep.

Ten tweede moet je zorgen dat jouw kennis vernieuwend is voor de mensen die je wilt trekken. Je deelt iets wat aansluit bij wat men al weet, maar waar nog een hiaat zit. Kortom: je bouwt als thought leader voort en trekt als het ware de kar. Annelies: “Je moet geen oud verhaal op gaan hangen, dan snij je jezelf in de vingers. Maar je moet ook niet te ver af gaan zitten van de realiteit van de ondernemer.” 

Maar… Hoe dan!?

Het simpele antwoord op die vraag is: content maken. Hardcopy boeken worden nog altijd heel goed gelezen in Nederland, maar ook e-books zijn in. Maar je kunt ook eerst eens kijken hoe regelmatig bloggen of artikelen publiceren voor je bedrijf werkt. Je kunt natuurlijk nadenken over co-creaties of dit schrijfwerk uit handen geven aan contentspecialisten.

Wij, bij Fair Focus, hebben gekozen voor een ‘webinar’ vorm (naast deze blogs, natuurlijk). We wilden graag kennis delen op specifieke terreinen, maar wilden ook niet teveel uitsluiten om het bereik groot te houden. Daarnaast hebben we gekozen voor een platform dat nog relatief onbekend is: Clubhouse. Annelies: “Dat was heel interessant om te doen. Niet alleen heb ik inhoudelijk wat geleerd van de mensen die we interviewden, maar ook heb ik geleerd hoe Clubhouse werkt, zodat ik deze kennis als product weer aan kan bieden aan onze klant.” Ook op die manier kan je laten zien dat je niet wegloopt voor vernieuwing en voldoende bagage hebt om dat avontuur aan te gaan.

Conclusie

Thought leadership is niet iets voor de eerste de beste. Het vraagt een investering in tijd, geld en middelen. Tijd om content te ontwikkelen, maar vooral ook om het vertrouwen van je niche te winnen. Rome is niet in één dag gebouwd, dus je moet goed inschatten of het de investering waard zal zijn. Overigens merken wij dat het veel bedrijven een zekere status oplevert naar buiten toe, maar dat medewerkers zelf ook extra trots op hun bedrijf worden. Die resultaten zijn slecht te kwantificeren. Uiteindelijk is het belangrijkste doel dat een beslisser aan jou denkt als het over jouw niche gaat. Dat kun je voor elkaar krijgen met ‘thought leadership’ en zo kun je je op een geweldige manier onderscheiden van je concurrent.