Tips and tricks voor het gebruik van hashtags op LinkedIn

Hashtags op LinkedIn

Steeds meer bedrijven gaan serieus nadenken over een LinkedIn-strategie, omdat dit het go-to social media platform is, waar je B2B-leads kunt genereren. Hierbij is het gebruik van hashtags belangrijk. In deze blog leggen we uit hoe ze werken en hoe jij hier handig gebruik van kunt maken.

Het doel van hashtags op LinkedIn

Hashtags zijn een manier om content te ordenen. Onder een bepaalde hashtag komen posts te hangen die deze hashtag hebben gebruikt. Wil je weten wat er hot and happening is in de medische of technische branche? Tik dan eens #tech of #med in. Als wij op LinkedIn gaan, tikken we meestal eerst even ‘PR’ in, zodat we kunnen inhaken op populaire posts of er op z’n minst iets van kunnen opsteken. 

Bereik mensen en bedrijven buiten je eigen netwerk

Als jij dus de juiste hashtags gebruikt, kunnen mensen en bedrijven buiten je eigen netwerk, toch je bijdrage zien. Sterker nog: LinkedIn scoort altijd hoog op Google. Als je op het onderwerp zoekt waar jij net een hashtag voor hebt gebruikt op LinkedIn, is de kans groot dat iemand je vindt via Google. Kortom: je verbetert je SEO-score door heel even te broeden op een goede hashtag.

Wanneer is een hashtag goed?

Wees niet te zuinig met hashtags. Als je de ruimte hebt: the more the merrier! Een hashtag is goed als mensen die hashtag volgen en er via die hashtag traffic komt. De hashtag #watzullenwenoukrijgen zal minder populair zijn dan #verbaasd. Gebruik ook liever geen werkwoorden en hou het meestal op enkelvoud. Zorg wel dat mensen die een bepaalde hashtag volgen niet teleurgesteld zijn als ze op jouw post komen en je post heeft nauwelijks met het onderwerp te maken. 

Hashtags buiten je berichten

Als je een goede hashtag of (#lievernog) meerdere goede hashtags hebt bedacht voor je post, is het hashtagfeest nog niet afgelopen (#blijmee). Je kunt namelijk ook een hashtag in je profiel hangen, of een hashtag in een reactie toevoegen (#trotsopjou). En wist je dat je ook hashtags kunt gebruiken op je bedrijfspagina (#werktlekker).

Nog een tip van ons: gebruik de hashtags zoveel als mogelijk buiten de tekst om, zet ze gewoon lekker onder de tekst. Zo houd je je tekst leesbaar. Pas in de regels doen als je tekens tekort hebt (#succes!).