PR in de praktijk
Hoe kun je serieus werk maken van je public relations? Wat is het effect van een goede communicatiestrategie? Kortom: Wat kan Fair Focus voor je betekenen? Lees dit interview met Annelies Putman Cramer, partner bij Fair Focus.
Wat is een mooi voorbeeld van PR dat je hebt opgepakt?
Annelies: “We zijn met Unitron gaan samenwerken toen net de corona crisis om de hoek kwam kijken. Unitron maakt medische apparatuur in opdracht van derden. In dit geval was dat een bedrijf dat een totaal nieuw en vernieuwend type beademingsapparatuur op de markt bracht. Dat was natuurlijk uber-hot op dat moment en er kwam sowieso al van alles op hen af qua productie, leveranties, personeel en nu ook nog de pers. Iedereen was daardoor echt veel te druk om zich bezig te houden met mediazaken; waar je normaalgesproken je best doet alle media te ‘lokken’ was het nu mijn taak om te helpen dat in goede banen te leiden, in feite deden we voor hen dus een soort crisis-PR; we hebben er voor gezorgd dat iedereen een mediatraining kreeg, een online perskamer gemaakt, persaanvragen beantwoord... En leuke publicaties geregeld.”
Is dat veranderd toen het stof begon neer te dalen?
Annelies knikt: “Inmiddels is onze rol veranderd en worden we veel breder ingezet; net als al onze klanten is Unitron geïnteresseerd in nieuwe leads, personeel en wellicht investeerders. We doen ons best om die aandacht via content voor hen te realiseren. Zo hebben we tekstueel geholpen bij het regelen van een internationale editorial, bedrijfsvideo’s gemaakt, ondersteunende suggesties gedaan om universiteiten te benaderen en allerlei tekstproducties bedacht en gemaakt. Dus nu doen we wat ander type werk dan die crisis-PR en zijn we iets meer bezig met marketing-support.”
Wat vind je interessant aan het bedrijf?
Annelies: “We hebben een duidelijke keuze gemaakt om innovatieve bedrijven in tech en health te helpen met hun communicatie. We werken dus ook bij Unitron voor allemaal slimme en getalenteerde mensen. Dat is ontzettend leuk, juist omdat de uitdaging blijft. Omdat iedereen wel een beetje verstand heeft van communicatie is het soms ook ingewikkeld, want wat is wijsheid? Het is uiteindelijk ook een kwestie van vertrouwen. Vertrouwen dat ik inmiddels wel weet wat ik aan het doen ben.”
Wat was jouw hoogtepunt in deze relatie?
Annelies veert op: “Hahaha, nou dat was die keer dat ik met een cameraploeg in IJzendijke aankwam, live bij Unitron om voor hen een korte bedrijfsfilm te maken. We hadden inmiddels al ontzettend veel dingen samen gedaan, ook een boel plezier gehad via zoom, maar het was echt enig ze nu eens te ontmoeten en de sfeer van het bedrijf mee te maken. Die is behoorlijk bijzonder. Jong, leuk, snel en tegelijkertijd professioneel en gedegen. En ze waren heel belangstellend naar de coupe van de cameraman. Die had knal blauw haar. Maar niemand schrok daarvan, ze waren echt geïnteresseerd, dat vond ik wel grappig.”
Waarom past Unitron goed bij waar je naar toe wilt met je bureau?
Annelies gaat even verzitten en denkt diep na. Uiteindelijk zegt ze: “Bij Fair Focus zijn we - dankzij jarenlange sales en marketing ervaring - snel van begrip en voelen we goed aan wat de klant bedoelt, zonder dat er eindeloos uitleg of briefing voor is vereist. Dat is voor de klant in tijden van crisis fijn. Maar in de gewone werksituatie ook; we begrijpen wat ze willen uitstralen en zorgen ervoor dat dat gebeurt. De valkuil is dat we soms té proactief zijn en daarmee sneller dan de klant, die bezig is met productie en niet met communicatie.” Ze lacht even en vervolgt: “Maar uiteindelijk wordt dit pro-actieve juist ook wel weer gewaardeerd.”